De la Revoluția Industrială și până în momentul actual, tot mai mulți angajați își petrec cea mai mare parte a zilei așezați la birou, în fața unui computer. Cele 8-10 ore petrecute în poziție de șezut provoacă disconfort, dureri cervicale și de spate care, netratate, afectează în mod definitoriu productivitatea la locul de muncă.
Astfel, spațiul de lucru și confortul fizic au devenit extrem de importante în bunăstarea angajatului și, implicit, asupra modului în care își realizează task-urile zilnice. Astfel, nu mai este nicio surpriză că aceștia au nevoie de confort în timpul orelor de program obținut, cel mai adesea, prin ergonomia mobilierului de birou. De la înălțimea scaunului la designul mesei sau poziționarea ecranului, toate aceste criterii contribuie la crearea unui mediu de lucru sănătos și eficient din punct de vedere profesional.
Legătura dintre ergonomie și productivitate nu a fost lansată de curând, ci are la bază principiile ergonomiei, îndelung studiate de cercetători, cu scopul de a crea premisele unei potriviri cât mai naturale între angajat și mediul de lucru.
De ce este importantă ergonomia în mobilierul de birou?
Ergonomia mobilierului de birou este importantă în parcursul profesional al angajaților din următoarele considerente:
Sănătatea la locul de muncă
Postura incorectă la birou poate cauza dureri musculare, probleme ale coloanei vertebrale, oboseală oculară și alte probleme de sănătate. Mobilierul ergonomic previne aceste probleme, reducând presiunea asupra anumitor părți ale corpului.
Mobilierul de birou care nu este ergonomic le va accentua angajaților durerile de spate, sindromul de tunel carpian (din cauza folosirii îndelungate a tastaturii și mouse-ului, fără un suport adecvat pentru încheieturi) și problemele de vedere – un monitor amplasat prea sus, prea jos sau la o distanță nepotrivită obosește ochii, îi usucă și provoacă dureri de cap.
Îmbunătățirea productivității
Mobilierul ergonomic contribuie la creșterea productivității în următoarele moduri:
- Reducerea oboselii: dacă angajații se simt confortabili, sunt mai puțin susceptibili să obosească;
- Minimizarea distragerilor: durerile și disconfortul sunt surse de disconfort; când angajații folosesc mobilier ergonomic se pot concentra mai bine asupra sarcinilor rutiniere.
- Optimizarea spațiului: mobilierul ergonomic oferă inclusiv soluții de depozitare și organizare, astfel încât biroul să fie curat și ordonat.
Creșterea satisfacției angajaților
Angajații care se simt apreciați la locul de muncă și se bucură de un mediu profesional gândit în acord cu nevoile lor sunt mai mulțumiți și mai productivi. Un mobilier ergonomic transmite mesajul că bunăstarea lor este importantă pentru companie.
Reducerea costurilor pe termen lung
Deși mobilierul ergonomic necesită o investiție inițială mai mare, pe termen lung aceasta aduce economii semnificative pentru companii – reducerea absenteismului din cauza problemelor de sănătate, scăderea numărului de reclamații legate de accidentele de la locul de muncă etc.
Care sunt elementele mobilierului ergonomic?
Ergonomia nu este doar un cuvânt la modă, ci reprezintă o întreagă știință dedicată optimizării interacțiunii dintre om și mediul de lucru. Atunci când ne referim la mobilierul de birou, ergonomia se axează pe crearea unui spațiu de lucru adaptat nevoilor fizice ale angajaților, pentru a minimiza disconfortul și a preveni accidentările.
Aici sunt incluse?
Scaunele ergonomice
Scaunele sunt piesele centrale ale mobilierului ergonomic și joacă un rol crucial în prevenirea durerilor de spate. Un scaun ergonomic ar trebui să îi permită utilizatorului să atingă cu picioarele podeaua (sau pe un suport pentru picioare), iar coapsele și genunchii să fie la unghi de aproximativ 90 de grade.
Spătarul scaunului trebuie să susțină curba naturală a coloanei vertebrale, oferind sprijin zonelor lombare și toracice. În ceea ce privește materialul sunt preferate cele care asigură circulația aerului, iar căptușeala să ofere un echilibru între fermitate și confort.
Birourile
Birourile sunt la fel de importante ca scaunele, deoarece reprezintă suprafața principală de lucru. Birourile ergonomice ar trebui să-i permită utilizatorului să aibă coatele într-un unghi de 90 de grade fără a ridica umerii.
Suprafața de lucru să fie suficient de mare pentru echipamentele esențiale și pentru a oferi spațiu pentru documente sau alte materiale. Birourile ergonomice includ, adesea, soluții pentru gestionarea cablurilor, reducând riscul de împiedicare.
Suporturile pentru tastatură și mouse
Deși pot părea lipsite de importanță, acestea au un impact semnificativ asupra confortului angajatului pe termen lung. La modul ideal, tastatura și mouse-ul ar trebui plasate astfel încât încheieturile să rămână într-o poziție care previne tensiunea musculară.
Ecranele și monitoarele
Partea de sus a ecranului ar trebui să fie la nivelul ochilor sau puțin mai jos, astfel încât capul să rămână într-o poziție naturală. În ceea ce privește distanța, monitorul ar trebui să fie la o distanță de braț întins, prevenind astfel înclinarea corpului în față.
De ce companiile trebuie să investească în mobilier de birou ergonomic?
Pentru reducerea durerilor și a disconfortului
Mobilierul ergonomic este proiectat să susțină postura naturală și să minimizeze tensiunea asupra spatelui, a gâtului, a ochilor sau a încheieturilor. Astfel se atenuează sau chiar elimină durerile și disconfortul asociate cu șezutul prelungit la birou.
Reducerea absenteismului
Durerile cronice sau leziunile cauzate de postura incorectă pot duce la absenteism. Mobilierul ergonomic previne toate aceste probleme, astfel încât angajații să poată fi prezenți în fiecare zi și productivi.
Creșterea eficienței și a productivității
Un angajat care se simte confortabil este și un angajat concentrat. Fără distragerile cauzate de dureri sau de disconfort, angajații dedică mai multă energie și atenție sarcinilor lor.
Reducerea costurilor medicale și ale compensațiilor
Investiția în mobilierul ergonomic va fi recuperată prin economiile realizate datorită reducerii numărului de afecțiuni musculo-scheletice, a vizitelor la medic și a cererilor de concediu medical.
Sunt piesele de mobilier de birou second hand ergonomice?
Piesele de mobilier de birou second hand pot fi sau nu ergonomice, în funcție de origine, design și starea în care se află. Pentru a determina dacă acestea sunt ergonomice, iată câteva criterii de luat în considerare:
Proveniența mobilierului
Dacă piesele de mobilier provin dintr-o companie sau organizație care a investit în sănătatea și confortul angajaților săi este posibil ca acestea să fie ergonomice. Companiile mari renovează spațiile de birou și vând mobilierul vechi, chiar dacă acesta este încă în stare bună.
Vârsta și designul mobilierului
Dacă mobilierul de birou second hand este relativ nou și respectă principiile ergonomice în design, modelul ales îi va asigura angajatului un plus de confort.
Starea mobilierului de birou
Chiar dacă o piesă de mobilier a fost ergonomică la momentul achiziției, uzura poate afecta această calitate. Spre exemplu, un scaun ergonomic cu o pernă sau mecanism de ajustare deteriorat nu mai oferă aceleași beneficii ergonomice. Verifică atent piesele de mobilier înainte de a le cumpăra pentru a te asigura că sunt într-o stare bună.
Posibilitatea de ajustare
Un aspect cheie al mobilierului ergonomic este capacitatea acestuia de a fi ajustat pentru a se potrivi diferiților utilizatori. Dacă piesele de mobilier de birou second hand oferă ajustări pe înălțime, unghi, sprijin lombar etc., acestea sunt ergonomice.
Cum se stabilește prețul corect în cazul mobilierului de birou ergonomic second hand?
Stabilirea unui preț corect pentru mobilierul de birou ergonomic second hand poate fi o reală provocare, deoarece este necesară o evaluare atentă asupra:
Stării mobilierului
Examinarea atentă a piesei îți permite să identifici eventualele zgârieturi, pete, rupturi sau alte defecte. Cu cât mobilierul este mai deteriorat, cu atât valoarea lui scade. De asemenea, vezi dacă toate mecanismele de ajustare sunt în stare bună de funcționare.
Vârsta mobilierului
Chiar dacă o piesă de mobilier de birou este în stare bună, vârsta îi influențează valoarea. Un scaun ergonomic sau un birou produs în urmă cu zece ani nu are aceleași caracteristici sau materiale ca unul produs recent.
Marca și calitatea
Unele mărci sunt renumite pentru calitatea, durabilitatea și designul lor. Dacă mobilierul provine de la un producător respectat este posibil să aibă o valoare mai mare pe piața second hand.
Oferta și cererea pe piață
Dacă există o cerere mare pentru un anumit tip de mobilier sau stil, prețurile sunt mai mari. Dar dacă piața este saturată cu piese similare, prețurile vor fi mai mici.
Accesorii sau caracteristici speciale
Dacă mobilierul are accesorii sau funcționalități speciale, acestea pot justifica un preț mai mare.