Stai comod pe scaun la birou? Ai un blat spațios și ajustabil? Ai loc să tastezi, să scrii? Ei bine, munca la birou nu a fost dintotdeauna atât de confortabilă.
În prezent mediul office preia mai multe elemente din home decor pentru a crea spații confortabile în care angajații se simt mai în largul lor cu zone de colaborare sau spații mai intime și liniștite sau chiar dynamic offices unde te poți așeza oriunde să lucrezi.
Aceste schimbări au avut un impact major asupra pieselor care fac parte din peisaj și au dus la o adevărată revoluție în designul mobilei office.
”Modernitatea” începe
Ideea de spații dedicate exclusiv activităților comerciale apare în secolul XVIII.
Primele birouri erau rânduri de mese și scaune pentru angajați. Managerii stăteau în spații închise separate.
În a doua parte a secolului au apărut birouri mai elegante și pentru angajați plus sisteme inovatoare de dosariere.
Deși încep să apară tehnologii noi ca telefonul și mașina de scris, design-ul de spații office devine mai rigid cu o abordare concentrată pe optimizare și maximizarea output-ului: rânduri după rânduri de mese și scaune aproape spartane – wellbeing-ul și confortul nu erau o prioritate pentru angajatori.
Începem să zgâriem norii
Dezvoltarea urbană a secolului XX a dus la apariția clădirilor foarte înalte care găzduiau mai multe companii sub un singur acoperiș. Mutarea acestor companii a dus la apariția unei categorii noi de angajați: secretare, recepționere și personal administrativ.
Acomodarea acestui număr mare de persoane a dus la apariția modului de lucru open-space – un amestec de spații deschise și zone private care includeau bucătării sau cantine.
Această schimbare a însemnat că piesele de mobilă nu mai puteau fi modeste: ele contribuiau la prima impresie a unei companii și astfel au început să devină mai creative și mai atractive.
De asemenea, funcționalitatea lor s-a modficat pentru a acomoda telefoane, mașini de scris, tăvițe pentru documente – birourile au devenit mai mari și confortul a început să devină prioritar prin îmbunătățirea calității materialelor folosite.
Începând cu anii 40 designerii au descoperit oportunitatea de a crea scaune, birouri și dulapuri care să complimenteze stilul arhitectural al spațiului business.
Unul dintre pioneri a fost George Nelson, designer la Herman Miller, care a creat primul workstation modern în 1947: Home Office Desk.
Burolandschaft: concept german
Pare greu de pronunțat? Înseamnă ”peisaj de birou” și a fost un concept introdus pentru a crea un mediu office mai sociabil și democratic, un loc în care echipele pot interacționa mai ușor.
Mobilierul este organizat în așa fel încât oamenii să stea față în față și devine mai flexibil pentru reorganizare.
Începem să vorbim și despre statul jos: se caută soluții confortabile cu suport lombar adecvat, iar germanii devin lideri în industrie cu companii ca Walter Knoll, Wini și Sedus care produc scaune ergonomice și funcționale potrivite pentru ședințe, lucru zilnic și vizitatori.
Acțiune: intră în scenă Action Office
Conceptul a fost creat de Robert Prost și era concentrat pe echilibrarea spațiului și intimității pentru o varietate de task-uri. Această reorientare a dus la apariția mobilierului modular, a workstation-urilor mai mari, mai înalte și cu panouri separatoare.
Design-ul a început să ce concentreze pe cerințele fizice și psihologice ale angajaților prin introducerea pieselor care permit moduri diferite de lucru.
Action Office a fost foarte popular și a evoluat în Action Office II, un sistem de design modular care a dus în anii 80 la așa-numitele ferme cubicle – spații în care fiecare angajat are este izolat cu ajutorul panourilor. Rezultatul nu a fost cel scontant, iar Robert Prost a fost oripilat de evoluția conceptului inițial.
Din păcate, această separare a continuat pentru aproape 30 de ani ducând la imagini distopiene cu birouri în întreaga lume.
Sosește tehnologia
Omniprezența faxurilor și a PC-uri a modificat dramatic peisajul office.
Locurile de muncă au devenit mai puțin rigide, panourile separatoare au început să fie date jos, iar mobilierul s-a reorientat spre ergonomie și aspect pentru a garanta o poziție corectă la birou și un mediu în care oamenii colaborează activ, nu se izolează în partiții claustrofobe.
La mijlocul anilor 90 mobilierul începe să acomodeze lucratul la calculator prin introducerea scaunelor cu brațe moi și să susțină zone în care echipele se pot relaxa – dispar culorile terne și design-ul este înviorat de nuanțe vii.
Pe partea de funcționalitate, designerii au început să incorporeze soluții ingenioase pentru a ascunde cablurile și firele până la apariția tehnologiei WiFi.
În prezent
Totul este slim: laptop, tabletă, PC-uri. Nu toată lumea lucrează de la același birou.
Piesele s-au adaptat: flexibilitatea este cheie într-un spațiu office – oricine poate lucra de oriunde.
Se introduc banchete care permit colaborare mai simplă și naturală, scaune suprapuse sau mobilier care se poate plia atunci când nu este nevoie de el.
Zona de recepție este în centrul atenției pentru a oferi o experiență cât mai memorabilă vizitatorilor. Probabil că deja cunoști faimoasele scaune Knoll Barcelona sau Vitra Eames.
Principala provocare? Un loc de muncă care promovează mișcarea. Birouri ajustabile, mese înalte de întâlniri, scaune deosebite – toate susțin un stil de lucru mai puțin sedentar.
Eroii Princemob Büro
Istoria mobilierului de birou nu s-ar fi putu scrie fără câteva din brand-urile vedetă din portofoliul nostru – toate originare din Germania și renumite la nivel mondial pentru fiabilitate, funcționalitate și confort.
Sedus Germania
Compania are motto-ul: ”Sedus. Atitudine din 1871” și a început cu 150 de ani în urmă prin producția de scaune. Nu este greu să înțelegem de ce brand-ul se numește așa: efectiv vei fi sedus(ă) de scaunele sale ergonomice pentru vizitatori sau pentru tine. Combinația de tradiție, valori și cooperare este ceea ce definește acest brand special.
Assmann
Brand-ul produce mobilă în aceeași fabrică din Melle de peste 85 de ani și este deținută de aceeași familie de la bun început. Misiunea lor este de a realiza soluții unice pentru medii de lucru moderne, pe noi ne-au cucerit cu mesele și birourile lor reglabile – solide și versatile.
Dauphin
De peste 50 de ani Dauphin produce piese pentru birou sub sloganul Human Design. Din punctul lor de vedere, designul nu trebuie să fie doar un scop în sine. Sunt convinși că un design bun trebuie să aibă întotdeauna și un sens ergonomic și să fie avansat din punct de vedere funcțional – convingere evidentă în scaunele pe care le poți descoperi în showroom și online.
Ceka
Ceka are o tradiție de peste 120 de ani în fiabilitate, calitate și continuitate. Ei oferă soluții pentru mediul office cu ajutorul cărora modul de lucru devine flexibil și confortabil – totul cu o perspectivă spre un viitor durabil și sustenabil.